top of page

IJsjes om van te smullen


Zijn deze ijsjes niet vrolijk?! Vouwjuf heeft weer een leuke opdracht bedacht bij het thema zomer. Zij maakte een ijscoupe waar je eigenlijk wel een hapje van zou willen nemen. Op haar website staat een uitleg over hoe je dit heerlijke ijsje zelf kunt vouwen.

Ik maakte deze ijsjes met mijn klas op lekker grote vellen (A3 formaat).

Ik gebruikte voor de ijsbolletjes vouwblaadjes van 10 x 10 cm.

De coupe maakte ik van een rond vouwblaadje met een doorsnede van 20 cm.

Het wafeltje is gemaakt van een rond vouwblaadje met een doorsnede van 16 cm.

Voor het parapluutje heb ik ook vouwblaadjes gebruik van 10 cm. Ik vind hem echter iets te groot uitgevallen. Ik denk dat je hier beter vouwblaadjes van 8 of 6 cm kunt gebruiken. Voor het stokje gebruikte ik een kleine satéprikker.

Sommige kinderen vonden het ook leuk om kersjes te maken bij hun ijsje. Deze maakte ze ook van een vouwblaadje van 10 cm. Deze vouw je eerst in vieren. Dan knip je de 4 vakjes los. Van één zo'n vakje vouw je dan het kersje. Deze kersjes vouw je op dezelfde manier als de ijsbolletjes. Een stokje kunnen ze gewoon uit een groen papiertje knippen.

Ook zijn er een aantal kinderen die sprinkels op hun ijsje wilde maken en er is er zelfs één met een toefje slagroom. Erg leuk om te zien met wat voor creatieve ideeën de kinderen komen.

Hier zie je een aantal fleurige resultaten van mijn groep 3. Het maakt me elke keer weer vrolijk als ik de klas in loop en ze zie hangen. Ik krijg meteen zin in de zomer!

bottom of page