top of page

Schrijven in scheerschuim

Wat een fantastische oefening voor de motoriek is dit! Ik ben mijn collega Ineke nog steeds dankbaar dat ik dit van haar heb mogen leren. Het schrijven in scheerschuim is niet alleen ontzettend leuk, maar ook heel leerzaam. De kinderen uit mijn groep vinden het elke keer weer geweldig als ze met scheerschuim mogen werken.

Hoe werkt zo'n scheerschuimles nou precies? Ik zal je hieronder vertellen hoe ik dat in de klas aanpak.




Wat heb je nodig?

- Scheerschuim (voor de 27 kinderen die ik nu heb gebruik ik ongeveer 2 bussen scheerschuim per keer). Het maakt niet uit wat voor soort scheerschuim je hebt (gel of gewone), beide zijn goed te gebruiken. Kies de goedkoopste!

- Een aantal bakken met water (naast je wastafel nog zo'n 2 à 3 bakken)

- 3 à 4 handdoeken

- Vaatdoekje

- Rustige muziek (ik gebruik vaak de liedjes van Schrijfkriebels en relaxing music op Youtube)

Hoe ga je te werk?

- We beginnen met het losmaken van ons lichaam en vingers om straks goed te kunnen schrijven. Hiervoor doen we eerst wat vingeroefeningen:

1. Laat al je vingers eens zien! En zwaai eens even naar mij.

2. Wiebel je vingers heen en weer.

3. Draai met je polsen.

4. Draai je schouders naar voren. Draai je schouders naar achteren.

5. Draai rondjes met je hoofd.

6. Knik dan eens even ja. En schud dan eens even nee.

7. Dan de volgende vingeroefening: doe je wijsvinger op je duim, dan je middelvinger op je duim, dan je ringvinger op je duim en dan je pink op je duim. Herhaal dit eerst langzaam en ga dan steeds sneller. Kun je daarna ook terug? Dus beginnen bij je pink?

- Nu zijn we lekker los en bijna klaar om te beginnen. Voor het schrijven is de zithouding erg belangrijk. Zorg er nu voor dat de kinderen goed achter hun tafel gaan zitten. Ik gebruik hiervoor het zithoudingsliedje van Schrijfkriebels.

- Dan stropen de kinderen die lange mouwen hebben even hun mouwen op. Vervolgens legt iedereen zijn/haar handen op zijn/haar hoofd. Zo kun jij als leerkracht bij iedereen een dotje scheerschuim op tafel spuiten, zonder dat ze daar al aan zitten. Spreek hier van tevoren duidelijke regels over af. Mijn regels zijn:

1. Je handen zijn op je hoofd als ik voor de eerste keer scheerschuim spuit. Je doet er pas iets mee wanner ik dat zeg.

2. Scheerschuim hoort op de tafel, niet in je haar of op de grond. Let daar op.

3. Als ik op het belletje druk zijn je handen in de lucht en luister je naar de volgende opdracht.

4. Als je scheerschuim op is hoef je niet te vragen om nieuwe. Juf kijkt wel rond en spuit bij als dat nodig is.

- Als iedereen scheerschuim op de tafel heeft gaan we echt beginnen. De kinderen maken eerst een wit blaadje van hun scheerschuim. Dit doe ik altijd op het dwarrelmuziekje van Schrijfkriebels, maar je kunt hier natuurlijk elk muziekfragment bij gebruiken die je zelf prettig vindt of het zonder muziek doen.

- Handen in de lucht en luister naar de volgende opdracht. Zo kun je zelf je hele les invullen. Vaak begin ik met wat vingeroefeningen in de scheerschuim, zoals stippen zetten met al je vingers, strepen trekken, zigzaggen, krullen maken, etc. Ook dit doe ik allemaal op de muziek van Schrijfkriebels. Deze muziek is daar uitermate geschikt voor. Na deze vingeroefeningen is het echte schrijven aan de beurt. Ik laat op het bord nog even zien hoe een bepaalde letter of cijfer geschreven moet worden, daarna schrijven de kinderen dit steeds in de scheerschuim. Je kunt hierbij natuurlijk zelf bepalen welke letters/cijfers je aanbied. Als leerkracht heb je nu tijd om rond te lopen, de kinderen te complimenteren en te helpen waar nodig.


Na de les is het tijd om op te ruimen. Alle tafels en de handen van de kinderen zijn vies. Om dit zo soepel mogelijk te laten verlopen doe ik dit als volgt:

- Je maakt eerst je tafel zo goed als scheerschuimvrij. Dit doe je door flink over je tafel te wrijven.

- Wanneer ik zie dat een kind zijn/haar tafel bijna scheerschuimvrij heeft zeg ik waar hij/zij de handen mag wassen. Dit doe ik dan in één van de bakken die ik in de klas heb gezet. Daar kunnen ze ook de handen droog maken met de handdoek. Daarna gaan ze weer zitten op hun stoel.

- Ondertussen maak ik alle tafels weer schoon met een doekje.



bottom of page