top of page

Joggend rekenen


Kennen jullie al die leuke PowerPoints al waarbij de kinderen op een joggende manier rekenen? Het sluit onwijs leuk aan bij het bewegend leren waarmee ik in de klas bezig ben.

Mijn collega Petra stond in het begin van het jaar een keertje voor mijn klas. Ze weet dat ik veel met bewegend leren bezig ben en was zelf ook op zoek naar leuke oefening om te doen. Toen kwam ze op internet het joggend rekenen tegen. De kinderen waren meteen verkocht. Later ben ik gaan zoeken of ze nog meer oefeningen hadden en toen kwam ik de PowerPoints tegen op verschillende sites en de kinderen zijn er wild van.

Het is eigenlijk heel simpel! Je zet een PowerPoint aan op het digibord en de rest spreekt voor zich. Op de eerste pagina staat uitgelegd wat de kinderen bij diverse plaatjes moeten doen. Zo moeten ze bijvoorbeeld gillen als ze een eng dier zien of bukken als ze een brug zien. Tussen deze plaatjes door zijn sommen te zien. Dit kunnen verschillende sommen zijn. Zo heb je PowerPoints met de verliefde harten, sommen tot 10, sommen tot 20, splitsingen, klokkijken, etc. De PowerPoints zijn ook gemakkelijk aan te passen, zodat je echt iets kunt oefenen wat relevant is voor jouw klas.

Ik heb een aantal bestanden die ik op internet heb gevonden hieronder voor jullie op een rijtje gezet. Toen ik zelf op zoek was naar meer bestanden zag ik dat ze bij Gynzy ook filmpjes voor het joggen hebben. Hiervoor moet je op Youtube even joggen en flitsen intypen, dan krijg je een hele rits filmpjes!

Veel plezier!!!

Download hier de oefeningen

bottom of page