top of page

Getallenlijn maken met sponsjes


Als je zo op internet speurt kom je een heleboel leuke dingen tegen! Zo kwam ik ook veel oefeningen voor bewegend leren tegen. Het leek mij super om dit eens in de klas toe te passen. De kinderen in mijn klas (en in welke klas niet?) zijn gek op bewegen en hoe leuk is dat om het bewegen met het leren te combineren!

Deze oefening leek mij heel geschikt om met mijn klas uit te voeren. Ik heb deze oefening zowel buiten als in de gymzaal gedaan. Je moet er in ieder geval voor zorgen dat je een vrije ruimte hebt waar de kinderen lekker in kunnen rennen, want rennen gaan ze zeker! Hieronder leg ik je uit hoe ik deze opdracht heb aangepakt in mijn groep 3/4.

Wat je nodig hebt zijn sponsjes met cijfers erop. Zelf heb ik sponsjes gekocht bij de Action. Daar heb ik tijdens een avondje tv kijken rustig alle cijfers opgeschreven met een zwarte markeerstift. Omdat ik dit schooljaar groep 3/4 heb heb ik ervoor gekozen om 100 sponsjes te maken met de cijfers 1 t/m 100. Mocht je een andere groep hebben dan kun je dit natuurlijk aanpassen naar wat voor jouw groep relevant is.

De sponsjes neem je mee naar de plek waar je goed kunt bewegen. Hier kun je dan verschillende oefeningen mee doen. Denk bijvoorbeeld aan de volgende oefeningen:

- Verdeel de kinderen in groepjes. Elk groepje pakt 5 (of meer of minder) sponsjes. De kinderen leggen de sponsjes aan één kant op een stapel. Op het teken van de juf/meester rent steeds 1 kind met 1 sponsje tegelijk naar de overkant. Hij/zij legt het sponsje daar dan neer en rent weer terug. Hij/zij tikt het volgende kind aan en die mag dan met een sponsje naar de overkant rennen. Dit kind legt het sponsje naast het andere sponsje, maar let op! de sponsjes moeten straks wel in de goede volgorde liggen. Dit kan je doen van klein naar groot, maar ook van groot naar klein. Je kunt de kinderen hierbij opeenvolgende nummers geven of juist 5 random getallen. Wie heeft de getallen als eerste op de goede volgorde?

- Gooi alle getallen van 1 t/m 100 op een hoop. Verdeel de kinderen weer in groepjes. Laat de kinderen dan nu proberen z.s.m. de getallen van 1 t/m 20 (of 20 t/m 40, 50 t/m 70, etc.) aan de overkant neerleggen. Ze moeten dan eerst de juiste getallen uit de berg zien te halen en deze dan ook nog in de goede volgorde leggen. Eerst gaat de ene groep, hoe lang doen zij erover? Je kunt dit als leerkracht bijhouden met een stopwatch of de timer op je telefoon. Kan het volgende groepje het sneller? Bij groep 3 heb ik ervoor gekozen om de getallen van 1 t/m 20 te laten neerleggen, bij groep 4 heb ik dat gedaan met getallen tot 100. Je kunt ze natuurlijk ook de getallenlijn andersom laten maken, dus niet van 1 t/m 20, maar van 20 t/m 1. Zo leren ze ook goed om terug te tellen.

- Laat de hele groep samen proberen om de getallen t/m 100 in de goede volgorde te leggen.

Zo ligt er dan straks een hele lange getallenlijn op de grond. Dit is naast een goede rekenopdracht ook een super samenwerkingsopdracht. Hierbij kun je er ook weer voor kiezen om de getallenlijn andersom te maken, van 100 naar 1.

Zo zijn er natuurlijk nog veel meer opdrachten bij te verzinnen. Je kunt ook de stappen van 2, 5 of 10 laten neerleggen. Of bijvoorbeeld de antwoorden van de tafel van 4. Genoeg leuks mee te bedenken dus!

Heb jij nog een fantastisch idee? Let me know!

De sponsjes heb ik nu ook in mijn rekenhoek gelegd, zodat de kinderen dit soort opdrachten zelf ook kunnen doen. Leuk om te zien dat dit in de klas ook een succes is en ze uit zichzelf de getallen in de goede volgorde gaan leggen!

bottom of page