top of page

Rekenen met tientallen tot 100


Het bewegend leren slaat bij mijn kids echt goed aan. Ze vinden het geweldig om te doen en ze gaan er enthousiast mee aan de slag. Het leuke is toch wel dat ze het als een soort spelletje zien, terwijl ze natuurlijk gewoon aan het leren zijn. En gelukkig kun je zoveel dingen op een bewegende manier doen! Het kost eventjes wat voorbereidingstijd, maar dan heb je daarna wel een geweldige les en materiaal dat je in principe meerdere keren kunt gebruiken.

Naast het automatiseren van de plus- en minsommen tot 10 kun je natuurlijk van alles bedenken voor het rekenen.

Met mijn groepje 4 oefende ik het rekenen met tientallen tot 100.

Ik heb sommenkaartjes gemaakt bij de tientallen 10 t/m 100. Hierbij heb ik alle mogelijke plus- en minsommen op kaartjes geschreven, waarbij ik alleen ben uitgegaan van de tientallen. Deze kaartjes heb ik gemaakt door een stevig A4 papiertje in vieren te snijden, dan zijn de sommen voor de kinderen nog goed leesbaar. Op hele A4tjes heb ik de tientallen 10 t/m 100 geschreven.

De oefening werkt dan als volgt:

- Je legt de tientallen 10 t/m 100 verspreid in de ruimte.

- De sommenkaartjes liggen in een bak. De kinderen pakken steeds één sommenkaartje, rekenen de som uit en leggen het kaartje bij het goede antwoord.

Simpel, maar zeker effectief!

Succes!!!

bottom of page