top of page

Lezend hinkelen


Ook weer zo'n leuk idee van DoeVrijdag! Het lezen op een bewegende manier aanpakken, dit keer door te hinkelen.

Toen ik deze opdracht zag dacht ik gelijk aan de woorden van veilig en vlot (van de methode Veilig Leren Lezen). Deze woorden moeten de kinderen vlot leren lezen en na elke kern moeten ze dit d.m.v. een toets laten zien. Om met plezier met deze woorden aan de slag te blijven is dit een hele leuke oefening.

Maar je kunt dit natuurlijk ook doen met bijvoorbeeld de woorden van de DMT-toets. Of andere woorden die in jouw taal- of spellingsmethode voorkomen.

Dit keer deed ik de oefening met de woorden van kern 10. Ik schreef verschillende woorden op een half A4'tje. Ik heb er dit keer voor gekozen om 5 verschillende categorieën te kiezen. Op het schoolplein maakte ik 5 rijen van 10 woorden. De kinderen gingen aan het begin van een rij staan en hinkelde de rij woorden. Tijdens het hinkelen lazen de kinderen de woorden hardop.

Zo gaan ze alle rijen af. En als je alle rijen gehad hebt, dan begin je gewoon weer opnieuw! In het begin liet ik ze op elkaar wachten, maar dat duurt soms lang, terwijl ze staan te trappelen om te beginnen. Dus laat ze lekker tegelijk en na elkaar gaan.

Hinkelen maar!

bottom of page