top of page

Sinterklaaslijstjes


Al een aantal jaar maak ik mijn prikbord voor Sinterklaas gezellig met deze leuke lijstjes. Hoe ik dat doe ga ik je hieronder uitleggen!


Wat heb je nodig?

- Verschillende maten vouwblaadjes, rond en vierkant

- A4 papier in diverse kleuren

- Verschillende soorten papier met patroontjes (1 kilo voor €2,50 bij HEMA)

- Restpapier

- Veertjes

- Houtskool

- Watten

- Lijm

- Schaar

Hoe ga je te werk?

- Als leerkracht moet je de lijstjes even voorbereiden. Ik gebruik hiervoor de vouwblaadjes en het patroonpapier. Ik neem bijvoorbeeld een vouwblad van 16x16 cm als achtergrond en gebruik een vouwblad van 12x12 cm als binnenkant. Wat ik dan doe is het vouwblaadje overtrekken op het patroonpapier en dit dan uitknippen. Zo maak je heel makkelijk lijstjes en heeft het gelijk een heel sprekend effect. De langwerpige lijstjes heb ik gemaakt door een A4 papiertje doormidden te snijden. Ovale lijstjes heb ik gemaakt aan de hand van een sjabloon (google even op kleurplaat ovaal en je hebt het zo gevonden!).

- Vooraf bespreek je met de kinderen hoeveel Sinterklazen er zijn (dus maar 1) en hoeveel paarden (ook maar 1) en hoeveel pieten (een heleboel!). Leuk is dan ook om 1 kind de opdracht te geven een Sinterklaas te maken en 1 kind de opdracht te geven om Ozosnel te maken. De rest van de kinderen maken dan pietjes. Voor de roetpietjes heb ik houtskool gebruikt.

- De kinderen kiezen een lijst uit. Meestal laat ik Sinterklaas en Ozosnel op één van de grootste lijstjes maken. Daarna gaan ze aan de slag. Ze maken zelf van papier Sinterklaas, Ozosnel en de pietjes. Denk eraan dat je als leerkracht zegt dat het niet te klein moet worden! Ze maken alleen een hoofd en de bovenkant van de kleding. Sommige kinderen kregen echte veren voor de muts van de pieten (wanneer dit nog in de lijst past) en Sinterklaas kreeg watten voor zijn baard. Probeer de kinderen zoveel mogelijk te laten knutselen en niet de laten tekenen. Ik heb gezegd dat eventueel alleen de ogen getekend mochten worden.

- Wanneer alle lijstjes af zijn hang je ze leuk bij elkaar op het prikbord. Ik heb eerst inpakpapier op mijn prikbord gedaan, zodat ook de achtergrond van het bord leuk toont. Dit inpakpapier kun je het jaar daarop weer hergebruiken!

Veel plezier met deze vrolijke Sinterklaaslijstjes.



bottom of page