top of page

Verven met 'sneeuw'


Hoe cool is dit! 'Sneeuw' maken van scheerschuim en lijm... en het werkt nog ook!!! Dit idee ben ik al vaker tegengekomen op Pinterest, maar heb nog nooit het lef gehad om hem uit te proberen, tot vandaag. Ik vind het resultaat er zo tof uitzien, dat ik dit toch echt ook eens uit moest proberen. Ik heb verschillende websites afgestruind naar de juiste verhoudingen en heb die gevonden. Het is een opdracht waarbij weer eens een andere techniek wordt gebruikt. Het leuke hiervan is dat het werk een 3D uitstraling krijgt. Hieronder leg ik je uit hoe jij dit ook in de klas kunt doen.

Wat heb je nodig?

- 1 bus scheerschuim (Aan één bus heb je genoeg voor een hele klas, Action €1,-)

- 1 flesje witte schoollijm (Action €0,89)

- Kwasten (liefst een beetje grote)

- Lichtblauw A4 papier, ik heb gekozen voor 120 grams (voor de stevigheid)

- Diverse kleuren papier (restpapier)

- Wiebeloogjes

- Wattenstokje

- Zwarte verf

- Eventueel knoopjes (Action), ijslepeltjes (HEMA) en lint (Action), maar je kunt dit ook met papier maken

- Schaar en lijm

Hoe ga je te werk?

- Meng de lijm met de scheerschuim. Ik heb dat gedaan door eerst een laag lijm in een bakje te doen, dan een flinke hoeveelheid scheerschuim erop (ongeveer tot het bakje bijna vol is) en dat door elkaar te roeren. Je moet ongeveer 1 deel lijm en 1 deel scheerschuim met elkaar mengen voor het beste resultaat. Nu zet scheerschuim natuurlijk uit dus is dat lastig te meten. Vandaar mijn laagje lijm en de rest scheerschuim, dat werkt prima!

- Geef de kinderen een bakje met de 'sneeuw', het stevige A4 papier en een kwast. Laat ze een sneeuwpop in de sneeuw schilderen op het papier. Je moet een beetje deppen i.p.v. echt schilderen, anders haal je de sneeuw meteen weer weg. Zorg er bij het schilderen voor dat je een goede dikke laag maakt.

- Wanneer de sneeuwpop helemaal af is kun je beginnen met versieren. Omdat de sneeuw nu nog nat is hoef je niet zoveel lijm te gebruiken. De wiebeloogjes, ijslepeltje, lint en de knoopjes kun je gewoon een klein beetje op de sneeuw drukken, dan zitten ze vast. Maak van papier een hoedje en een neusje. Wanneer iets niet vanzelf blijft plakken gebruik je een beetje lijm. Het mondje hebben wij gemaakt met verf en een wattenstokje. Doop het wattenstokje in de zwarte verf en dip hem op de sneeuwpop. Dit kan gewoon terwijl de scheerschuim nog nat is.

- Nu goed laten drogen. Door de lijm droogt het scheerschuim dik op en voelt het nog zacht. De kinderen uit mijn klas vonden dat het een beetje voelde als een spekje.

- En dan natuurlijk leuk ophangen, want deze kunstwerken moeten wel mooi getoond worden!

Variatietip:

Je kunt ook een paar druppels kleurstof toevoegen aan het scheerschuimmengsel. Hiermee kun je dan ook andere kunstwerken in 3D maken. Let er hierbij wel op dat het mengsel iets donkerder opdroogt! Maak het mengsel dus iets lichter.

bottom of page