top of page

Boekje met papa in de hoofdrol


Een cadeau bedenken voor Vaderdag vind ik toch altijd best wel lastig. Moeders houden van allerlei tierelantijntjes, maar waar maak je vaders nou

echt blij mee? Een paar jaar geleden bedacht ik deze boekjes en die waren toen een groot succes, daarom maakte ik ze dit jaar weer met mijn groep 3. Het leuke aan het maken van een boekje met kinderen in groep 3 vind ik de link tussen het leren lezen. Ze maken zelf kennis met diverse boeken en maken er nu eentje met papa in de hoofdrol. Zo leren de kinderen ook hoe het maken van een boekje tot stand komt.

Natuurlijk is dit ook leuk te maken voor Moederdag!

Hoe ik de boekjes in de klas heb gemaakt kun je hieronder lezen.

Wat heb je nodig?

- A4 papier

- Stevig A5 papier (A4 door de helft gesneden, ongeveer 160 grams)

- Kleurpotloden

- Glitterpennen

- Kartelschaar

- Lamineervellen

- Ringbanden

- Lamineerapparaat

- Inbindapparaat

- Computer met tekstverwerker

Hoe ga je te werk?

- Laat de kinderen eerst een verhaal bedenken. Ik heb ze dit zelf op een A4 papiertje laten opschrijven. Geef ze hierbij tips: Wat is papa? Is hij een superheld, ninja, clown, piraat, voetballer, etc. Waar is papa in het begin van het verhaal? Wat gebeurd er dan? Hoe lost papa dat op? Hoe loopt het verhaal dan af? Het is belangrijk dat de kinderen een goed lopend verhaal bedenken van ongeveer 5-7 zinnen. Zo hebben ze ook wat te tekenen. Het verhaal mag natuurlijk altijd langer. Bij kinderen die er niet echt uit kwamen heb ik een klein beetje geholpen.

- Als het kind klaar is met het verhaal geef je hem het eerste tekenvel. Hierop maken ze de voorkant van het boekje. Ik vind het zelf het mooiste als ze met potlood tekenen, maar met stift kan natuurlijk ook. Let er hierbij goed op dat je het blaadje overdwars houdt en dat ze er niks op mogen schrijven.

- Als de voorkant klaar is leveren ze deze bij je in. Dan geef je ze een volgend blad en zeg je precies wat ze daarop moeten tekenen. Zo geef je ze steeds opnieuw een blad met een hele specifieke tekenopdracht. Bijvoorbeeld: hier teken je papa loopt op straat of hier teken je papa die met een ninja vecht (niks anders, behalve een achtergrond).

- Wanneer alle tekeningen af zijn kan het kind het verhaal gaan typen op de computer. De zinnen die hij in het begin heeft geschreven typt hij nu over op de computer. Ik vind het zelf altijd erg leuk om de spellingsfouten erin te laten staan, maar zorg er wel voor dat het verhaal leesbaar blijft.

- Maak de titel dikgedrukt en zorg ervoor dat de tekst de goede grootte is. Print de getypte tekst uit en knip deze uit met een kartelschaar. Daarna kunnen de kinderen (of jij als juf) de tekst bij de goede tekeningen plakken.

- Dan maken de kinderen op het laatste blad nog een gedicht. Zorg ervoor dat het gedicht kort is, want het moet wel op het blaadje passen. Daarna versieren ze dit gedicht nog even.

Ik heb deze keer gekozen voor het volgende gedicht:

Spik spak spetter

Ik fluit en ik trompetter

Vandaag ben ik zo blij

Want de allerliefste papa dat ben jij

- Vervolgens heb je als juf nog even werk aan dit cadeau. Lamineer de voor en achterkant van het boekje. Pak daarna het inbindapparaat. Maak gaatjes in de blaadjes en haal dan het ringetje er doorheen.

- Nu nog even leuk inpakken & klaar zijn de Vaderdagcadeautjes.

Hieronder heb ik nog een aantal filmpjes geplaatst waarin ik de gemaakte boekjes van mijn kinderen laat zien. Ik ben zelf erg trots op het resultaat, ik hoop de papa's ook!

Gemaakt door Ayoub

Gemaakt door Chenety

Gemaakt door Gwen

Gemaakt door Jesse

Gemaakt door Siobhan

Gemaakt door Sofie

Gemaakt door Tasnim

Gemaakt door Tijn

Gemaakt door Wiktoria

Gemaakt door Yasin

bottom of page