top of page

Afscheidsmap stagiair



Een stagiair helpt je een hele tijd in de klas, geeft veel lessen en bouwt een band op met de kinderen uit de klas. Daarom vind ik het altijd leuk om aan het eind van de stageperiode een cadeautje aan mijn stagiair te geven, als blijk van waardering.

Toen ik zelf eens stage liep in groep 3 kreeg ik dit als afscheidscadeau van mijn stagebegeleidster en dat vond ik zo leuk (ik heb de map zelfs nu nog en gebruik hem in de klas!) dat ik dit nu ook vaak voor mijn stagiaires maak. Dus alle credits voor dit toffe cadeau gaan naar jou juf Cindy!

Het is een heel praktisch cadeau, waar je als juf/meester ook echt nog iets aan hebt in de klas. Mappen gebruiken wij zoveel en hoe leuk is het om zo'n gepersonaliseerde map te hebben. Hieronder leg ik je uit hoe makkelijk dit te maken is!



Wat heb je nodig?

- Een leuke multomap

- Tabbladen

- Vouwblaadjes rond en vierkant in verschillende groottes

- Kleurpotloden/stiften

- Schrijfpapier

- Gekleurde pennen

- Foto's van de kinderen (al is dat misschien nu niet meer AVG proof?)

- Schaar (kartelschaar is ook leuk) en lijm


Hoe ga je te werk?


- Print als leerkracht zelf de foto's van de kinderen uit en knip deze uit. Plak de foto's aan de binnenkant van de map en schrijf de namen van de kinderen eronder (mits de regels van AVG dat toelaten).

- Geef alle kinderen een gekleurd vouwblaadje (vierkant of rond) en laat ze hier een mooie tekening voor de stagiair op maken. Laat ze er ook hun naam op schrijven.

- Als de tekening klaar is leveren ze deze bij je in en krijgen ze een schrijfblad. Laat de kinderen hier iets liefs voor de stagiair op schrijven. Ik geef ze hierbij altijd wat tips: schrijf op hoe lief je de stagiair vindt, dat je hem/haar gaat missen, veel plezier op je nieuwe school, welke lessen je het leukste vond of schrijf iets op wat je het allerleukste vond dat je met hem/haar hebt gedaan. Laat ze ook hier hun naam bij schrijven.

- Knip de tekst als die klaar is uit met een kartelschaar.

- Plak dan alle teksten en tekeningen op de tabbladen. Je kunt dit alleen op de voorkant doen, maar ook op de achterkant van de tabbladen, dit ligt er maar net aan hoeveel kinderen je hebt. Eventueel kun je als leerkracht zelf ook een stukje schrijven.

- Stop de tabbladen in de multomap en klaar is je leuke, praktische cadeau.


Ik koop er zelf vaak nog een leuk voorleesboek voor de stagiair bij, zodat hij/zij dit dan weer kan voorlezen als hij/zij zelf voor de klas staat. Daar schrijf ik vaak een stukje in over de afgelopen stageperiode.

Een leuk potje drop met de tekst: Het zit d'rop! Is natuurlijk ook altijd leuk!


bottom of page