top of page

Aftellen maar...

Als het einde van het schooljaar nadert vind ik het altijd leuk om met de kinderen de dagen af te tellen. Ik begin daar 8 dagen voor de vakantie mee (je moet me niet vragen waarom het er 8 zijn, het zijn er vaak gewoon 8). Je kunt er natuurlijk zoveel dagen van maken als dat je zelf wilt. Wanneer we nog maar 8 dagen naar school moeten hang ik 8 enveloppen op het bord met daarop de cijfers 1 t/m 8. Deze enveloppen zijn gevuld met brieven waarop leuke activiteiten voor de kinderen staan. Zo sluiten we de laatste dagen van het schooljaar gezellig af.

Ik vind het altijd leuk om de enveloppen gewoon op het bord te hangen en er dan verder nog niks over te zeggen. Er is namelijk altijd wel een kind in de klas die het opvalt en die er dan naar vraagt. Samen proberen we er dan achter te komen waar deze enveloppen voor dienen. Wat is er met het cijfer 8? Waarom hangen ze van 8 naar 1? Wie heeft er een idee? Uiteindelijk kom je dan op het feit dat ze nog maar 8 dagen naar school moeten. Samen maken we dan de eerste envelop (nummer 8) open en lees ik de brief voor. Zo openen we elke ochtend een brief, tot op de laatste schooldag.

Natuurlijk moet je het jezelf in die laatste weken niet zo moeilijk maken, daarom zijn de opdrachten die in de enveloppen zitten makkelijk in de klas uit te voeren. Je kunt de opdrachten ook goed aanpassen aan de spellen die de kinderen in jouw groep leuk vinden.

Hieronder vinden jullie een paar voorbeeldbrieven in Word, zodat jullie ze zelf nog kunnen aanpassen voor jullie eigen klas. Elk jaar pas ik ze weer even een beetje aan, zodat de goede dagen erop staan en de spellen die de kinderen op dat moment leuk vinden.

























Download de voorbeeldbrieven in Word hier:


dag 1
.docx
Download DOCX • 93KB

dag 2
.docx
Download DOCX • 117KB

dag 3
.docx
Download DOCX • 246KB

dag 4
.docx
Download DOCX • 196KB

dag 5
.docx
Download DOCX • 111KB

dag 6
.docx
Download DOCX • 42KB

dag 7
.docx
Download DOCX • 209KB


bottom of page