top of page

Herfstblaadjes vouwen


Vouwen blijft een goede oefening voor de motoriek. Daarom probeer ik bij elk thema wel een keertje te vouwen. Ik zie echt dat het helpt als je regelmatig met de kinderen vouwt. Zo hadden de kinderen begin groep 3 nog moeite met het vouwen van 16 vierkantjes en vouwen ze dit nu, begin groep 4, zonder moeite!

Deze keer vouwde we bij het thema herfst deze leuke herfstblaadjes. Ik plakte ze daarna op het raam om een leuke herfstsfeer in de klas te creëren. Hoe je de blaadjes moet vouwen lees je hieronder.

Hoe vouw je een herfstblaadje?

Neem een vouwblaadje in één van de herfstkleuren. Ik gebruikte in mijn klas vouwblaadjes van 8 en 12 cm, zodat ik een beetje kon spelen met de grootte. Volg daarna onderstaande stappen (zie de stappen ook op de foto)

Stap 1: Vouw 16 vierkantjes.

Stap 2: Kom naar juf. Ik zette dan strepen op het blaadje waar de kinderen moesten knippen en pijltjes waar ze moesten vouwen.

Stap 3: Knip over de strepen, precies tot het einde van het vierkantje.

Stap 4: Vouw de hoekjes om.

Stap 5: Plak de omgevouwen hoekjes vast en maak een steeltje aan het blaadje.

Een goede oefening voor de motoriek dus en zeg nou zelf, dit staat toch gezellig in de klas!

bottom of page