top of page

Dolfje Weerwolfje lampion


Dit schooljaar kon ik zelf niet zo goed kiezen welke lampion ik met de kinderen wilde maken. Ik heb lang op Pinterest gezocht en vond veel leuke lampionnen. Ik vond alleen niet iets wat echt aansloot bij waar ik met de kids mee bezig was. Meestal vind ik het leuk om iets te kiezen wat actueel is voor de kinderen, wat past binnen hun belevingswereld. Dit jaar vond ik het moeilijk kiezen. Daarom besloot ik de kinderen zelf te laten kiezen. Ik heb de kinderen verschillende lampionnen laten zien en bij deze Dolfje Weerwolfje lampion kwamen meteen enthousiaste reacties. Nou dan is de keuze dus snel gemaakt! Hieronder vertel ik je hoe ik deze lampion met mijn klas in elkaar heb geknutseld!

Wat heb je nodig?

- Stevig lichtblauw karton

- Sjabloon van Dolfje Weerwolfje (hieronder te downloaden. Ik heb het Dolfje Weerwolfje masker wat aangepast, zodat hij goed te gebruiken is voor de lampion)

- Rood, roze, wit en geel vliegerpapier

- Zwart en wit papier

- Prikmat en prikpen

- Schaar, lijm en zwarte stift

- Touwtje

- Nietjes en nietmachine

Hoe ga je te werk?

- Print het sjabloon van Dolfje Weerwolfje uit op A3. Knip hem zelf uit en maak hier op stevig karton een mal van. Trek met behulp van je mal het Dolfje hoofd twee keer over voor elk kind. Het kind heeft één hoofd nodig inclusief oren, ogen, neus en mond en van één hoofd met alleen de omtrek van het hoofd. De achterkant van het hoofd blijft dus dicht.

- De kinderen knippen de buitenkant van beide hoofden uit en prikken (van één hoofd) de binnenkant uit.

- Ze plakken vliegerpapier achter het ene hoofd. Rood voor de neus en mond, geel voor de ogen, roze voor de oren en wit voor de haren aan de zijkant.

- Daarna knippen ze uit zwart papier ogen en plakken die op het gele vliegerpapier. Uit het witte papier knippen ze twee tanden, die plakken ze op de mond.

- Als finishing touch tekenen ze met een zwarte stift nog wat haren op het hoofd.

- Dan is het werk voor de kinderen klaar en moet jij hem als leerkracht alleen nog in elkaar zetten. Ik heb hiervoor 3 kleine stroken gebruikt en die tussen de hoofden geniet, 2 aan de zijkant en 1 aan de onderkant, zo blijft hij op sommige stukken een beetje open. Je kunt er ook voor kiezen om 1 lange strook tussen de lampion te nieten, dan is hij helemaal dicht.

- Nu nog een touwtje eraan en klaar is deze leuke lampion!

Sjabloon van Dolfje Weerwolfje

Klik hier als bovenstaande link niet werkt

bottom of page