top of page

Draken lampion


Vorig jaar maakte de jongens uit mijn klas deze stoere drakenlampion en de meiden kozen voor de eenhoorn. Het was even een gedoe om deze lampion werkelijkheid te laten worden, want ik zag alleen een leuke plaatje op internet. Maar het is gelukt! Ik heb mijn eigen mallen gemaakt, zodat we deze lampion toch konden knutselen. De mallen zijn hieronder ook te downloaden, zodat jij deze lampion ook met de klas kunt maken.

Wat heb je nodig?

- Gekleurd karton

- Gekleurd vliegerpapier

- Crêpe-papier in de kleuren geel, rood en oranje (vuur)

- Prikmat en prikpen

- Schaar en lijm

- Touwtje

- Nietjes en nietmachine

Hoe ga je te werk?

- Pint de sjablonen voor de draak uit en maak hiervan mallen op stevig karton. Trek de mallen over voor de kinderen. Ik heb van tevoren gevraagd welke kleur draak de kinderen wilde hebben, zo kon ik het gelijk op de juiste kleur overtrekken.

- De kinderen knippen de buitenkant van de mallen uit en prikken het buikje eruit. Dit doen ze met allebei de mallen (zowel voor- als achterkant).

- Dan plakken ze vliegerpapier achter het buikje. Er zit een mal bij voor het vliegerpapier, zodat de kinderen de goede grootte knippen. Ze mogen zelf de kleur kiezen.

- Dan knippen de kinderen de losse onderdelen uit: ogen, pupillen, neus, mond en vleugels.

- Ze plakken de losse onderdelen op de lampion. De vleugels natuurlijk aan de achterkant.

- Daarna maken ze zelf nog een aantal losse onderdelen: de neusgaten, binnenkant van de voeten en de mond.

- Dan komt de laatste stap voor de kinderen. Van crêpe-papier knippen ze dunne stroken. Dit wordt straks het vuur. Niet als leerkracht het vuur op de mond van de draak.

- Dan zet je de lampion in elkaar. Ik heb bij deze lampion een lange strook tussen de voor- en achterkant gelijmd en geniet (voor extra stevigheid). Je kunt er ook voor kiezen om drie losse stukken tussen de lampion te nieten (twee aan de zijkanten en één aan de onderkant), dan laat hij iets meer licht door.

- Nu nog een touwtje aan de lampion en deze stoere draak kan stralen met Sint Maarten!

Download de sjablonen hier

Klik hier als bovenstaande linkjes niet werken

bottom of page