top of page

Pinguïn vouwen


Soms draait het bij een knutselopdracht niet om de creativiteit van de kinderen, maar om het leren van bepaalde technieken. Het vouwen van deze pinguïn is zo'n opdracht. Bij het maken van deze pinguïn staat het vouwen van 16 vierkantjes en vliegers centraal. Bij de kleuters leren de kinderen deze technieken al, maar het blijft belangrijk om deze technieken te herhalen. Ik merk wanneer we in de klas te weinig vouwen de kinderen niet meer weten hoe ze 16 vierkantjes moeten vouwen, terwijl ze het daarvoor wel konden. Daarom probeer ik bij elk thema/seizoen in ieder geval één keer een vouwopdracht te doen. Zo blijven de kinderen getraind in deze technieken.

Hieronder vertel ik je wat je nodig hebt en hoe ik deze opdracht in mijn klas heb aangepakt.

Wat heb je nodig?

- 2 vierkante zwarte vouwblaadjes van 12 cm (lijf en armen)

- 1 vierkant zwart vouwblaadje van 10 cm (hoofd)

- 1 vierkant wit vouwblaadje van 10 cm (buik)

- 2 vierkante oranje vouwblaadjes van 5 cm (voeten) (Ik heb een vouwblaadje van 10 cm zelf door vieren gesneden om deze maat te krijgen)

- 1 vierkant oranje vouwblaadje van 3 cm (snavel) (ik heb deze maat zelf gemaakt, weet niet of deze te bestellen is)

- Wiebeloogjes

- Schaar en lijm

Hoe ga je te werk?

- Zorg ervoor dat alle kinderen alle vouwblaadjes al op tafel hebben.

- Laat ze van alle zwarte en witte vouwblaadjes 16 vierkantjes vouwen.

- Dan pakken ze één van de grote zwarte vouwbladen (12 cm). Ze knippen hier 1 rij van 4 hokjes vanaf (dit wordt niet meer gebruikt). Zo houdt je 3 rijen van 4 hokjes over. Hiervan vouwen ze de buitenste hoekjes om, precies op de lijnen. Dit wordt het lijf.

- Nu pakken ze het witte vouwblaadje (10cm) en doen daar precies hetzelfde. Ze knippen er 1 rij van 4 hokjes vanaf (dit wordt niet meer gebruikt). en vouwen de buitenste hoekjes om. Dit wordt het buikje.

- Dan pakken ze het andere grote zwarte vouwblad (12 cm). Deze knippen ze precies doormidden. Zo krijg je 2 keer 2 rijen van 4 hokjes. Dan vouwen ze bij beide stroken ook de hoekjes om, precies op de lijnen. Dit zijn de armen. Je hebt beide stroken dus nodig!

- Vervolgens pakken ze het kleine zwarte vouwblaadje (10 cm). Hiervan vouwen ze alleen de buitenste hoekjes om. Dit is het hoofd van de pinguïn.

- Dan pakken ze de oranje vouwblaadjes. Van alle vouwblaadjes vouwen ze vliegers. De grote vouwblaadjes worden gebruikt als voeten. Het kleine vouwblaadje als snaveltje.

- De kinderen hebben nu alles gevouwen. Het is tijd om de pinguïn in elkaar te zetten. Ik heb de kinderen eerst alles op hun tafel goed laten neerleggen, zonder nog te plakken. Als ik vond dat ze het goed hadden neergelegd kregen ze van mij 2 wiebeloogjes en mochten ze de pinguïn in elkaar plakken. Zo voorkom je dat de kinderen bijvoorbeeld de voeten verkeerd om plakken.

De pinguïns zijn klaar en kun je nu leuk ophangen in de klas!

bottom of page