top of page

Fleurige vlinders


Wat is het heerlijk als het zonnetje weer gaat schijnen en je overal van die fleurige vlinders ziet vliegen. Om de klas ook een beetje fleurig te maken gingen wij aan de slag met deze vlinders. Het idee zag ik op Pinterest en heb ik een beetje aangepast naar hoe het goed uitvoerbaar is in mijn groep.

Wat heb je nodig?

- Sjabloon van een vlinder (hieronder te downloaden). Ik heb gekozen voor A3 formaat. De kinderen zijn er dan wel een hele tijd mee zoet (meerdere knutsellessen), je kunt er ook voor kiezen om het op A4 te doen, dan zijn ze wat sneller klaar.

- Vlechtstroken van 1,5 cm

- Evenuteel glitterstenen (gekocht bij Action)

- Schaar en lijm

Hoe ga je te werk?

- Je geeft alle kinderen het sjabloon van de vlinder. Bespreek vooraf even hoe een vlinder eruit ziet en wat er zo bijzonder is aan een vlinder (symmetrische vleugels). Vertel de kinderen dat ze er goed op moeten letten dat de vleugels aan beide kanten hetzelfde zijn. Dus als je aan de ene kant begint met roze, dan moet dat ook aan de andere kant. Ze kunnen hier ook patronen in maken, maar dat vonden ze in mijn groep 3/4 nog best ingewikkeld. Daarom denk ik dat dit ook wel een toffe knutsel is voor in de bovenbouw! Daar kun je wel meer met patronen in de vleugels aan de slag.

- De kinderen kiezen een kleur uit van de vlechtstroken. Één vlechtstrook vouw je (bij een vlinder op A3) dubbel en dan nog eens dubbel. Dan zijn de strookjes groot genoeg. Je knipt de vlechtstrook dus in vieren. Daarna vouw je elk klein strookje tot een lusje. Dit doe je door de uiteinden op elkaar te plakken. Al deze lusjes plak je dan met lijm op het sjabloon van de vlinder.

- Wanneer ze één kleur af hebben gaan ze door met de volgende. Zo maken ze de hele vlinder vol. Begin met plakken aan de buitenkant van de vlinder en werk naar binnen toe! Anders zitten de lusjes straks onder elkaar i.p.v. bovenop elkaar.

- Als de vleugels helemaal vol zijn geplakt kun je het lijfje gaan versieren. Ik heb ervoor gekozen om de lijfjes helemaal vol te laten plakken met glittersteentjes. Je kunt ze natuurlijk ook gewoon met potlood, stift, wasco, etc. laten versieren.

- Dan zijn de vlinders klaar en kun je er je klas mee opfleuren!

Download het sjabloon hier

Klik hier als bovenstaande link niet werkt

bottom of page