top of page

Maak samen 10 spel


Wat zijn er toch onwijs veel leuke ideeën te vinden op internet. Zo kwam ik ook dit leuke spel 'Maak samen 10' tegen op wijzeroverdebasisschool.nl.

In groep 3 leren de kinderen veel over de getallen die samen tien zijn (verliefde harten of tienvriendjes). Het is onwijs belangrijk dat ze deze sommen uit hun hoofd kennen. Dit is een basisstrategie die ze nodig hebben bij het verdere rekenen in de hogere groepen.

Dit spel is een leuke oefening om de tienvriendjes goed te leren herkennen. En hoe fijn is het dat er op wijzeroverdebasisschool.nl zo'n duidelijk instructiefilmpje staat. In dit filmpje is duidelijk te zien hoe je dit spel met de kinderen kunt spelen. Het filmpje is hieronder ook te zien.

Het enige dat je dus nodig hebt is een pakje speelkaarten met de getallen 1 t/m 10 en een maak samen 10 kaart. Toen ik de kaart op de website wilde downloaden kreeg ik hem helaas niet groot genoeg zodat de speelkaarten erop zouden passen. Daarom heb ik ook even mijn eigen blad gemaakt, zodat ik wel met dit spel in de klas aan de slag kon. De kaart heb ik op A3 papier afgedrukt. Dan passen de speelkaarten er goed op.

Ik heb meerdere spellen voor in de klas gemaakt. Zo kun je dit spel goed in tweetallen spelen en dan met de hele klas tegelijk. Natuurlijk ook een leuk spel om in te zetten in een rekenhoek of -circuit.

Download de kaart hier:

Afdrukken op A3 formaat

Klik hier als bovenstaande link niet werkt

bottom of page