top of page

Bloemenvaasje met wol & spijkers


Elk jaar komt er weer een moment dat je aan de slag gaat voor alle lieve moeders! Moederdag nadert en je (lees ik!) zoekt je altijd suf naar een leuk cadeautje om met de kids te knutselen. Zoek niet verder, dit is een super leuk idee! Je moet er wel even wat tijd voor reserveren, maar het is de moeite waard!

Wat heb je nodig?

- Kurken onderzetters (3 stuks voor €1.65 bij Action)

- Sjabloon vaasje (hieronder te downloaden)

- Kleine spijkertjes (ook te koop bij Action)

- Hamer

- Verschillende kleuren wol

- Lange, liefst wat dikkere satéprikkers

- Crêpepapier in diverse kleuren

- Schaar

- Nietmachine

- Lijmpistool of andere hele sterke lijm

Hoe ga je te werk?

- Print het sjabloon voor het vaasje uit

- Leg het sjabloon op de onderzetter en zet dit zelf met 2 spijkertjes vast. De spijkers zet je vast op de zwarte bolletjes.

- Laat de kinderen dan de rest van de spijkers in de onderzetter slaan. Ik heb dit steeds met één kind tegelijk gedaan. Ik hield de spijker goed vast en het kind sloeg de spijker in de onderzetter. Let erop dat ze niet te hard slaan, dan komt de spijker er aan de achterkant weer doorheen.

Laat het sjabloon van het vaasje zitten als je klaar bent (moet je het later wel nog weghalen).

- Dan kiezen de kinderen een kleur wol uit. Je maakt het begin stuk met een knoopje vast aan een spijkertje. Daarna gaan ze van het ene spijkertje naar de andere en weer door, zodat je een mooi vaasje van wol krijgt. Wanneer het kind klaar is, is het goed om ook nog even de buitenranden te controleren. Het is wel het mooiste als ze ook langs de buitenkant zijn gegaan.

- Nu komt er even een rotwerkje voor juf/meester. Het is nu de bedoeling dat je het sjabloon van het vaasje tussen het wol vandaan pulkt. Je kunt er ook voor kiezen om dit al eerder te doen (na het slaan van de spijkertjes), maar het leek mij voor de kinderen overzichtelijker als ze het patroon nog zouden zien.

- Dan zijn de bloemen aan de beurt. Deze bloemen zien er super schattig uit (vind ik zelf!) en zijn makkelijk te maken. Er is een heel handig instrucitefilmpje van die ik gewoon aan de kinderen laat zien. Ik heb alleen i.p.v. ijzerdraad een satéstokje gebruikt.

- Ik heb de bloemen met een lijmpistool vastgelijmd op het satéstokje. Daarna ook met een klein druppeltje lijm aan de onderkant in het vaasje. Zo blijven ze mooi zitten.

Op de achterkant van de onderzetter hebben we een gedichtje van de kinderen geplakt.

- Nu nog leuk inpakken & klaar is je super toffe Moederdagcadeau! Hoe ik deze cadeautjes heb ingepakt lees je in een ander bericht: Inpakpapier fleurige bloemen!

Download het vaasje hier

Klik hier als bovenstaande link niet werkt

bottom of page