top of page

Loop & lees


Wat vind ik het toch leuk om de kinderen in groep 3 te leren lezen! Ik geniet er echt zo van dat ze zelf ontdekken hoe leuk het lezen is en dat ze het steeds beter kunnen.

Ze worden er alleen niet beter in als ze niet veel oefenen. Daarom probeer ik steeds weer nieuwe, leuke, inspirerende en ook bewegende opdrachten voor ze te bedenken om bezig te zijn met het lezen. De oefening loop & lees is daar een voorbeeld van.

De oefening is eigenlijk heel simpel en spreekt voor zich: loop & lees!

Maak van tevoren bladen met woorden. Ik heb in Word gewoon een stuk of 10 woorden overgenomen uit Veilig & Vlot (hoort bij de methode Veilig Leren Lezen). Geef elk blad ook een nummer. Ik maak er ongeveer 10 per keer, maar heb het ook wel gedaan met 6 bladen. Deze bladen kun je echt super makkelijk zelf maken, dit kost je max. 5 minuten tijd. Hieronder kun je een voorbeeld downloaden en zelf aanpassen. Bij de kim-versie van VLL lezen de kinderen ook al korte zinnen, daarom heb ik ook steeds 2 zinnen aan het blad toegevoegd.

Print voor de kinderen het loop & lees afstreepblad uit (hieronder te downloaden en aan te passen naar hoeveelheid bladen) en hang de bladen met woorden verspreid door de klas/gang/ruimte.

De kinderen lopen door de ruimte op zoek naar bladen. Zien ze een blad hangen? Dan lezen ze de woorden die op het blad staan. Alles gelezen? Dan kijken ze welk cijfer het blad heeft en kruizen dit cijfer af op hun afstreepblad. Vervolgens gaan ze op zoek naar het volgende blad, tot ze alle getallen hebben aangekruist.

De kinderen zijn dan gewoon met de woorden uit de methode bezig, alleen dan op een andere manier.

Download hier het afstreepblad

bottom of page