top of page

Mummie van ijzerdraad

In het werkboek van Blink staat bij het thema Sterke verhalen een opdracht waarbij je met de klas een mummie van ijzerdraad moet maken (opdracht 4 verdiep).

Ik vond het een super leuke opdracht, maar miste af en toe nog wat handvatten over hoe dit aan te pakken. Daarom voor jullie nog even wat handige tips op een rijtje!




Materialen:

  • Je hebt ijzerdraad nodig. Ik heb gewerkt met het volgende ijzerdraad en dat werkte heel goed: Garden tie - Tuindraad - Fil d'attache - Bindedraht | bol. Dit ijzerdraad heeft een doorsnede van 2,5 mm en er zit 10 meter op één rol. Voor een goed poppetje heb ik elk kind 2 draadjes van 40 cm gegeven.

  • Het is ook fijn als je goed verband hebt, wat een klein beetje aan elkaar kleeft. Dan heb je verder geen lijm o.i.d. nodig. Ik heb dit verband van de Kruidvat gebruikt: Kruidvat Elastisch Fixatiewindsel | Kruidvat NL. Je hebt dan 4 meter en het verband is dan 6 cm breed. Ik heb van het verband steeds repen van ongeveer 1 meter geknipt en die dan in de lengte doormidden geknipt. Zo krijg je repen van 1 meter, 3 cm breed.


Hoe maak je het poppetje?

Voor het maken van het poppetje vond ik een handige site: Om te knutselen: Beeldjes maken (knutselidee.nl).

Je maakt het poppetje dan uit twee delen. Ik deed de armen en benen wel ook nog dubbel. Als je 2 stroken van 40 cm gebruikt kun je een leuk poppetje maken.


Het verband:

Nu rol je het verband om je poppetje. Omdat je een beetje klevend verband hebt blijft het verband vanzelf plakken en hoef je verder niets te doen. Is een reep van 1 meter te lang? Dan knip je een korter stukje. Ik merkte dat de kinderen een paar lange repen nodig hadden en ook een paar korte stukken. Ik liet de kinderen de reep eerst dubbel vouwen, dan hebben ze dus uiteindelijk een breedte van ongeveer 1,5 cm. Dit werkte perfect.


Zijn de mummies klaar? Dan kunnen de kinderen ze nog op een leuke manier buigen.




bottom of page