top of page

Toekans in de jungle

Bij het thema: Op ontdekkingsreis van Blink ging ik met de klas op ontdekkingstocht in de jungle. Daar zocht ik een leuke tekenopdracht bij en dit is hem geworden. Ik vind onze toekans erg vrolijk en goed gelukt!


Wat heb je nodig:

- Wit A4 papier


- Pastelkrijt


- Ecoline


- Kwasten



- Schaar en lijm


Hoe ga je te werk?

- Laat de kinderen eerst een achtergrond maken op het witte A4 papier met pastelkrijt. Ze maken hierbij met het pastelkrijt alleen de lijnen van bijv. een bloem. Het inkleuren doen ze later met de ecoline.


- Alle lijnen met pastelkrijt gemaakt? Dan gaan de kinderen aan de slag met ecoline. Ik heb dit onder begeleiding van mij gedaan. Er kwamen steeds maximaal 4/6 kinderen aan de instructietafel, waar de ecoline voor ze klaar stond. Ze kleurden eerst de getekende vormen in met verschillende kleuren ecoline. Wanneer alle vormen waren ingekleurd kozen ze een paar kleuren voor de achtergrond en kleurden ze die in.


- Als de achtergrond klaar is moet hij even goed drogen. Ik heb ze op kranten laten drogen die ik op tafels op de gang had neergelegd.


- Ondertussen (of als kinderen nog even moeten wachten tot ze de achtergrond verder kunnen maken) tekenen de kinderen op een ander wit A4 papier een toekan. Dit heb ik gedaan volgens het stappenplan dat hier te downloaden is. De kinderen uit mijn groep 4 hebben dit helemaal zelf opgepakt, dus het stappenplan is goed duidelijk. Ik heb ze de toekan eerst met potlood laten tekenen en vervolgens laten overtrekken en inkleuren met pastelkrijt.


- Als de toekan klaar is knippen ze hem uit en smeren ze hem goed in met lijm. Nu kan hij op de achtergrond geplakt worden. Dat kan ook als de achtergrond nog een beetje nat is (ecoline droogt best snel).

Nu alleen nog leuk ophangen!












bottom of page